Co To Jest E commerce?
E COMMERCE – O CO W TYM CHODZI I DLACZEGO TO TAKIE TRUDNE?
E commerce to niezwykle wrażliwy i precyzyjny mechanizm. Wyobraź sobie, że zapraszasz ją na randkę, masz jasno określony cel, wszystko zaplanowane, dobrze wyglądasz, pachniesz, robisz dobre wrażenie, jeśli wszystko zagra to będzie randka z happy-endem. Jeśli jednak popełnisz jeden błąd, nic z tego. Tak samo jest w E commerce. Wystarczy jeden słaby element i wszystkie pozostałe nie mają znaczenia. Pamiętaj, że to może się udać, trzeba tylko wiedzieć jak.
Poznaj stanowisko ekspertów
Co To Jest E commerce?
E COMMERCE – O CO W TYM CHODZI I DLACZEGO TO TAKIE TRUDNE?
E commerce to niezwykle wrażliwy i precyzyjny mechanizm. Wyobraź sobie, że zapraszasz ją na randkę, masz jasno określony cel, wszystko zaplanowane, dobrze wyglądasz, pachniesz, robisz dobre wrażenie, jeśli wszystko zagra to będzie randka z happy-endem. Jeśli jednak popełnisz jeden błąd, nic z tego. Tak samo jest w E commerce. Wystarczy jeden słaby element i wszystkie pozostałe nie mają znaczenia. Pamiętaj, że to może się udać, trzeba tylko wiedzieć jak.
Poznaj stanowisko ekspertów
Podstawowe pojecia
E commerce – handel prowadzony za pośrednictwem Internetu.
Sklep Internetowy – witryna w której można dokonać bezpośredniego zakupu i dokonać płatności za składane zamówienie.
Konwersja – pożądane działanie Klienta na stronie, czy w sklepie internetowym. Na przykład zakup, wybranie numeru telefonu lub wypełnienie formularza kontaktowego.
UX/UI design– Konstrukcja witryny/sklepu pod kątem użytkowym i wizualnym, układ modułów, rozmieszczenie poszczególnych elementów oraz ich wygląd.
Co to jest?
E commerce to najprościej rzecz ujmując handel internetowy, Jest to termin niezwykle szeroki, który oczywiście podlega podziałom. Można go podzielić na przykład na:
B2B (Business to Business) – handel pomiędzy dwoma firmami. Przykładem mogą być transakcje zawierane pomiędzy przedsiębiorcami na platformie „Alibaba”
B2C(Business to Customer) – handel pomiędzy firmą, a konsumentem. Standardowy model sklepu internetowego. Przykładem może być zakupy na Zalando.
C2C(Customer to Customer) – handel pomiędzy konsumentem, a konsumentem. Takie transakcje dokonywane są na przykład na platformie „Vinted” lub za pośrednictwem portali ogłoszeniowych.
Prowadzenie sprzedaży za pośrednictwem Internetu nie zawsze jednak musi być bezpośrednie czyli takie, w którym użytkownik dokonuje zakupu i płatności w sklepie, czasem ścieżka konwersji jest inna, z uwagi na specyfikę produktu lub możliwości sprzedawcy.
Przykładowo: Jeśli oferujesz usługi hydrauliczne, nie będziesz w stanie zamienić tego na produkty. W związku z tym ścieżka konwersji dla tego biznesu w Internecie będzie opierała się na wypełnieniu formularza kontaktowego lub telefonie do Twojej firmy. Następnie umówisz wizytę i wykonasz usługę.
Założenia E commerce
Sprzedawanie w Internecie może odbywać się za pośrednictwem:
- Sklepu Internetowego
- Platform sprzedażowych
- Social Media
Podstawowym założeniem samego e commerce jest jednak miejsce w którym pozyskany przez Ciebie użytkownik może skonwertować, czyli dokonać zakupu lub wykonać pożądaną przez Ciebie czynność. Podstawowe trzy czynniki, które decydują dziś o sprzedaży lub jej braku w Internecie to:
- Oferta i Strategia
- Proces zakupowy
- Reklama i Marketing
Każdy z tych trzech elementów jest tak samo ważny i istotny, błąd w którymkolwiek z nich zadecyduje o sukcesie sprzedażowym lub jego braku. Elementy te zostały przedstawione w nieprzypadkowej kolejności, prezentujemy w kolejności w jakiej każdy sprzedawca powinien je opracować.
Na czym polega e commerce?
Dla klienta jednak wyglądają trochę inaczej. Podstawowa ścieżka, w dużym uproszczeniu wygląda w następujący sposób:
Klienta przegląda Internet – w poszukiwaniu konkretnego produktu lub nie.
Trafia na reklamę/propozycje firmy– tutaj mamy pierwszy kontakt z Klientem, to atrakcyjność i trafność reklamy, koncepcja i kreacja marketingowa, brand oraz strategia przyjęta podczas jej tworzenia zadecydują o tym czy Klient przejdzie dalej, czy nastąpi przejście do firmy sprzedawcy.
Klient przechodzi do witryny sprzedawcy – na tym etapie zapoznaje się z ofertą i jej atrakcyjnością, nie mniej ważna od merytoryki jest oczywiście cena i sposób prezentacji produktu. W tym momencie istotną role odgrywa także marka i zaufanie. Jeśli sprzedajemy produkt bez brandu, mamy niewiele czasu żeby wzbudzić zaufanie i przekonać potencjalnego klienta o atrakcyjności produktu. Jeśli nam się uda klient przejdzie do kolejnego etapu
Konwersja – już prawie jest, ale nie tak szybko. Teraz Twój sklep musi sprawnie przeprowadzić Klienta przez proces zakupowy. Musi pozostać skupiony i przekonany o chęci zakupu Twojego produktu lub usługi i co najważniejsze nie może napotkać żadnych trudności. Kluczową role odgrywa tutaj UX i UI Twojej witryny.
Obsługa Klienta i Wsparcie – jest ostatnim elementem bezpośrednio po zakupie Twojego produktu, również bardzo istotnym. Zadecyduje on o tym, czy Klient wróci do Ciebie, czy nie i jaką opinię zostawi w Internecie na temat Twojej firmy
Żeby bardziej zobrazować temat możemy posłużyć się inną symboliką:
Idziesz ulicą w poszukiwaniu dziewczyny lub nie.
Widzisz piękną i wyjątkową kobietę, podchodzisz – tutaj masz z nią pierwszy kontakt, Twoja prezencja i krótka rozmowa zadecydują o tym, czy uda Ci się z nią umówić.
Umówiliście się – wybierasz dobrą restaurację, przygotowujesz się, prezentujesz Swoje możliwości i Siebie. W trakcie spotkania możesz wzbudzić dobre lub złe emocje. Twoje zachowanie zadecyduje o tym czy przejdziecie do kolejnego etapu.
Odwozisz ją do domu – już prawie, ale nie tak szybko kowboju. Teraz musisz sprawić by zaprosiła Cię do środka, a potem sprawnie przejść przez wszystkie inne etapy. Tylko jeśli nie popełnisz błędu masz szanse na happy-end.
Jeśli się udało to gratulacje – tylko pamiętaj, że jakość Twoich działań i zachowanie „po” zadecyduje o tym czy będzie następny raz i jaką opinie o Tobie będzie miała ta dziewczyna.
Komentarz “K” : A teraz zobaczmy jak wygląda to od strony klienta, tzn. tej dziewczyny:
- Idziesz ulicą, jesteś atrakcyjna więc podchodzi do Ciebie już dziś czwarty mężczyzna – nawet jeśli nikogo nie szukasz, oni wciąż Cię podrywają (reklamy)
- Jeśli będzie wystraczająco atrakcyjny (design), wyróżni się na tle innych ciekawym tekstem (content) i trafi w Twój typ (targetowanie) to może się z nim umówisz
- Umówiliście się i to właśnie teraz nastąpi weryfikacja (prezentacja oferty), czy wszystko co wcześniej zrobił i powiedział będzie spójne z tym jaki jest. Jeśli będzie odpowiednia atmosfera i dasz ponieść się emocjom (jak w trakcie zakupów) zdecydujesz się na coś więcej (proces zakupowy).
- Odwozi Cię do domu, jest genialny więc jeśli nie popełni żadnego błędu pewnie się skusisz (konwersja), ale jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości to czar pryśnie.
- Zdecydowałaś się, jeśli Cię nie rozczaruje może wybierzesz go ponownie (ponowny zakup).
Podsumowanie
O sukcesie w E commerce decydują szczegóły i detale, które tylko w odpowiedniej konfiguracji i w przypadku spełnienia wszystkich założeń gwarantują sukces sprzedażowy. Mówi się, że handel to ludzie, a marketing to emocje, w przypadku wersji internetowej musimy wspiąć się na wyżyny rozwiązań technologicznych połączonych z designem i koncepcją marketingową, by dokonać tego, za pośrednictwem Internetu, czego ludzie od wieków dokonywali w kontaktach bezpośrednich. Mamy niewiele czasu i przestrzeni by zainteresować i pozyskać klienta.
Autor artykułu
- Zarządzanie Strategiczne – 91%
- Analityka Handlowa – 95%
- Przygotowanie i Tworzenie Oferty – 94%
- SEO/SEM – 98%
- Ecommerce – 92%
- Digital Marketing – 93%
Byłby w stanie sprzedać wszystko, nawet własną matkę. Obdarzony niebywałym talentem do tworzenia analiz i przygotowania planów, czy strategii. W kazdym projekcie dostrzega możliwości i każdy projekt jest dla niego czymś nowym i pociągającym. Wie, że prawdziwy sukces to połaczenie handlu, marketingu i zarzadzania. Jego nieszablonowe myślenie pozwala mu na indywidualne podejście do każdego projektu. Poza tym w K&C Marketing Partners tworzy koncepcje i mechanzimy sprzedażowe w oparciu wszystkie dostepne narzedzia marketingowe i rozwiązania techniczne. “C” wyznaje, że każdy produkt musi mieć drivera, i powinien dostarczać wartości i korzyści dla Klienta. Jest uparty i przy tym konsekwentny oraz skoncentrowany na osiąganiu celów i założeń. Jego przewagą w działaniach marketingowych jest bez wątpienia pasja. W każym projekcie poświęca się na 100% bo wie, że najważniejsze są efekty .
Poznaj Nasze Możliwości
SOCIAL MEDIA ADS
Tworzymy kampanie nastawione na sprzedaż.
Wszystkie kreacje przygotowujemy zgodnie
z identyfikacją marki.
SKLEPY INTERNETOWE
Budujemy Sklepy Internetowe ze strategią
sprzedaży w sieci, zgodne ze sztuką Visual
Merchandisingu.
KAMPANIE GOOGLE ADS
Tworzymy zróżnicowane kampanie
zgodne ze strategią. Stawiamy na efektywność
i zwrot z inwestycji.